لطفا با نمک نباشید
 
هیئت رهروان بصیر حسینی آبینه
اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ‏ خدایا باش براى ولى خود الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى‏ ابآئِهِ، فى‏ حضرت حجت فرزند امام حسن عسكرى درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در هذِهِ السَّاعَةِ، وَفى‏ كُلِّ ساعَةٍ، وَلِیّاً وَحافِظاً، وَقآئِداً وَناصِراً، وَدَلیلاً این ساعت و در هر ساعت یار و مددكار و نگهبان و رهبر و یاور و راهنما وَعَیْناً، حَتّى‏ تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً، وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً و دیده‏ بان تا او را از روى میل و رغبت مردم در روى زمین سكونت دهى و بهره‏ مندش سازى زمانى دراز
 
 

اما مقداری که بدن ما به آن نیاز دارد بسیار کمتر از مصرف روزانه اکثر ما یعنی تقریبا 500 میلی گرم در روز است. این به عهده شماست که آگاهانه عمل کنید و بدانید نمک کجا در کمین تان نشسته و آنچه تصمیم به خوردن آن دارید را زیرکانه برگزینید. برای این منظور ما به شما چند توصیه داریم:
به ارزش غذایی محصولات خوراکی دقت کنید. حتما برچسب نشان دهنده ارزش غذایی کالاها را به دقت بخوانید تا بتوانید گزینه های مختلف را مقایسه کنید و آنچه سدیم کمتری دارد را بردارید. از آنجا که قصد دارید روزانه بیشتر از 1500 میلی گرم سدیم مصرف نکنید برای هر غذا 500 میلی گرم یا کمتر در نظر بگیرید. اگر غذاهای بسته بندی شده یا منجمد مصرف می کنید 600 میلی گرم سدیم معقول به نظر می رسد.
هنگام خرید میان وعده هایی مثل چیپس و پفک و خریدهای جانبی مثل برنج، سیب زمینی و سبزیجات ترکیب شده محصولاتی را انتخاب کنید که در هر وعده بیشتر از 150 میلی گرم سدیم نداشته باشند. تازه تازه بخورید.
به خاطر داشته باشید که غذاهای کنسروی سدیم زیادی را وارد رژیم غذایی ما می کنند پس سعی کنید تا آنجا که ممکن است مواد غذایی را تازه و خام مصرف کنید. گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی در مقایسه با انواع کنسروی آنها سالم تر هستند. در منوی غذای رستوران ها نیز به این نکته توجه داشته باشید. درباز کن را دور بیندازید. باقلای تازه و یخ زده هیچ سدیم ندارد، اما یک فنجان باقلای کنسروی می تواند بیش از 700 میلی گرم سدیم داشته باشد.
اگر چاره ای جز خریدن سبزیجات کنسروی ندارید، قبل از مصرف آنها را خوب آب بکشید تا مقدار زیادی از سدیم شسته شود. باقلا را هم می توان به همین ترتیب شست و داخل آبکش ریخت. هنگام خرید سوپ کنسروی آن را که سدیم کمتری دارد انتخاب کنید، به طور ایده آل معادل کمتر از 200 میلی گرم در هر وعده. اگر خودتان قصد باقلا پختن را دارید کمتر نمک اضافه کنید.
چاشنی بزنید. طعم دار کردن غذا بدون اضافه کردن نمک کار ساده ای است هرچند شاید بسیاری از زنان این امر را باور نداشته باشند. شما می توانید از انواع گیاهان، چاشنی ها، آب لیمو، سرکه بالزامیک و انواع دیگر سرکه و ادویه های کم نمک یا بی نمک استفاده کنید.
یکی از چاشنی های خوشمزه ترکیب پودر فلفل قرمز، پودر آویشن، پودر سیر، پودر پیاز، گشنیز خردشده، زیره خرد شده و مقدار کمی فلفل سیاه است که طعم لذیذی به مرغ، ماهی و گوشت قرمز می دهد.
نمک به هر زبانی که باشد نمک است. هر نوع نمکی، چه نمکی که سر سفره می گذاریم، چه نمک دریایی از سدیم کلراید ساخته شده و روی بدن تاثیرات مشابه می گذارد. پس فریب تبلیغات گول زننده را نخورید. مثلا برخی تولید کنندگان به چیپس نمک دریایی می زنند تا سالم تر و طبیعی تر به نظر برسد، اما باید دید مقدار نمکی که اضافه می کنند، نه نوع آن، روی سلامت چه تاثیری دارد. پس همیشه برچسب ارزش غذایی پشت بسته بندی کالاها را بررسی کنید.
اما هنگام آشپزی در خانه در این میان با تفاوت هایی روبه رو می شویم. نمک های دانه درشت مثل نمک دریایی به اندازه نمک های دانه ریز به هم نمی چسبند، در نتیجه در هر قاشق چای خوری بین 15 تا 50 درصد سدیم کمتری در خود جای می دهند.
پس هرگاه خواستید میزان نمک را برای طبخ غذای خاصی اندازه گیری کنید از نمک های دانه درشت به جای نمک های ریز استفاده کنید تا مقدار سدیم مصرفی روزانه تان را کاهش داده باشید. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:مصرف نمک,مضرات مصرف نمک, :: 7:52 :: توسط : گل یاس

درباره وبلاگ
به وبلاگ خودتان خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هیأت رهروان بصیر حسینی آبینه و آدرس abnieh313.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 403
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1